Pers
Over De verdwijning van Sieger Somerman:
‘De verdwijning van Sieger Somerman is een knappe roman over de gevaren van AI. Stam draait het geheel met flashbacks en flashforwards vernuftig in elkaar, vlot geschreven ook (…).’ – Het Parool
Jori Stam schreef een intrigerende, bevlogen roman over zinsbegoocheling en werkelijkheid. De knappe en eigentijdse roman dankt zijn kracht aan de slimme dosering van informatie. Tot aan het prettig verwarrende slot blijft de roman intrigeren. – NRC ● ● ● ●
De dystopie in De verdwijning van Sieger Somerman mag dan allang realiteit zijn, Jori Stam voert de verwarring over wat echt is en wat nep stevig op. En wat schrijft hij heerlijk nostalgisch over het zachte gepruttel van die oude pc. – de Volkskrant
‘Met De Verdwijning van Sieger Somerman zet Jori Stam een intrigerende stap richting het grensgebied tussen literatuur en technologie. Deze roman voelt als een zoektocht in een doolhof van digitale mist, waarin herinneringen, algoritmes en familiegeheimen voortdurend van gedaante wisselen.’ – Play Watch Read
In De verdwijning van Sieger Somerman dompelt Stam je onder in de even boeiende als onheilspellende wereld van kunstmatige intelligentie en deepfakes. ★★★★ – Hebban
De verdwijning is ongetwijfeld Stams meest ambitieuze roman tot nu toe en houd je van begin tot einde in een stevige greep. – Conserve
'De verdwijning van Sieger Somerman' is een originele, slimme en spannende roman die perfect de zeitgeist vangt. Het is een aanrader voor lezers die houden van romans met een diepere, filosofische laag over de aard van de realiteit. Jori Stam bewijst zich met dit boek als een belangrijke stem in de moderne Nederlandse literatuur. – ★★★★★ Graag Gelezen
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel is een gezegde dat in De verdwijning van Sieger Somerman danig op de proef wordt gesteld. – ★★★★ Chicklit
‘Jori Stam schreef een intrigerende roman (…).’ - Lezersgoud
Over Oregon:
‘Stam lijkt een volgeling van W.F. Hermans, hij is precies en gedetailleerd, terwijl je toch niet helemaal achter de strekking van het verhaal komt; iets groters dan zomaar hun eenvoudige psychologie lijkt zijn personages te bewegen, ze zijn slachtoffer in een drama over lot en bestemming.’ – Trouw
‘Stam maakt de belofte die hij met zijn verhalen afgaf meer dan waar. Zijn ‘Oregon’ is raadselachtig en tegelijkertijd glashelder, zijn hoofdpersoon Stijn meelijwekkend en tevens doodeng.’ ★★★★ Gooi- en Eemlander
'Een origineel en spannend debuut.' – Volkskrant
'Oregon leest als een trein, wat komt doordat Stam prima uit de voeten kan met de kracht van suggestie. [...] Wat hij goed kan, is omgaan met de belangrijke krachten van een sterke thriller: uitstel en cliffhangers. Ook (bijna) voortdurend een sfeer van dreiging en ongemak handhaven, zonder al te veel in het oog springende middelen.' – Parool
'Het wordt spannend, je raakt geboeid, je wilt weten hoe dit afloopt en je kunt het boek niet meer wegleggen.’ – deleesclubvanalles.nl
‘Spannende debuutroman met een dubbele bodem’ - Hebban
‘Met Oregon waagt Stam zich aan de nobele kunst van het romanschrijven. Hij doet dat met verve. In een stijl die je een mix kunt noemen tussen Hemingway en Hermans levert hij een uiterst aangename, verrassende en mysterieuze roman af die de lezer stemt tot nadenken of, beter nog, tot herlezen.’ – Literair Nederland
‘Oregon is een boeiende roman die eenvoudiger lijkt dan het is. De tekst leest vlot, is mooi en zorgvuldig geschreven, de hoofdstukken zijn kort en er zijn veel praktische beschrijvingen.’ – Chicklit
‘Geslaagde debuutroman die het schrijftalent van Jori Stam op overtuigende wijze bevestigt.’ –Allesoverboekenenschrijvers.nl
Over Een volstrekt nutteloos mens
‘Stam is een fijnzinnig observator, met een morbide gevoel voor humor en een scherpe antenne voor akeligheid. (…) Compassie en meedogenloosheid strijden om voorrang, vreemd en raadselachtig, en in zekere zin ook plotloos.’ – de Groene Amsterdammer
‘[Stam] stapelt wending op wending en voor je het weet bevind je je door zijn toedoen in de meest vreemde omstandigheden. Doordat wraaklust, soms op het absurde af, een rode draad in de bundel is, ga je geboeid mee in de precies uitgedokterde moord- en verminkingsintriges.’ – NRC Handelsblad
‘’Dikke mensen zijn geen doorzetters’, denkt Harm geërgerd door de relatie waarin hij zich heeft laten manoeuvreren. Uit dit soort regels spreekt een fijn soort balorigheid. Stam heeft er zichtbaar lol in ze te noteren.’ – de Volkskrant
Stam debuteerde […] met een bundel gevarieerde verhalen die de jury imponeerde door een heldere verteltoon en het lef zijn vertellingen met geweld te lijf te gaan waar hij dat nodig acht. Stam laat zien dat hij over een eigen stijl beschikt vol rake zwarte humor en een groot arsenaal aan verhalen in zich draagt en we hopen dat hij het genre van het korte verhaal lang trouw zal blijven. - Juryrapport J.M.A. Biesheuvelprijs
‘Mooie, broeierige verhalen [...] Soms met een ronduit gruwelijk slotakkoord, maar vaker met een halfopen eind, dat maakt dat je als lezer zelf fantaseert hoe het verder gaat. En juist die verhalen zijn de beste in deze bundel. (...) Stam schrijft mooi onderkoeld proza, waarvan de kracht ligt in de kleine, terloopse zinnetjes die heel veel vertellen.’ **** – Haarlems Dagblad
‘Een volstrekt nutteloos mens’ is een overtuigend debuut, met een krachtige, bijzondere eigen toon (…) en zijn overduidelijke talent voor sfeer, suggestie en koel sarcasme, zoals in het laatste, korte verhaal ‘Kerstdiner’. Nog een reden om naar zijn volgende boek uit te kijken.’ – Het Parool
‘Jori Stam is meer van de sprint dan van de duurloop: efficiënt, snel en keihard. (…) Dat geeft de verhalen hun kracht: ze eindigen in een mokerslag of laten je juist in verwarring achter. (…) Stam hoeft niemand te imiteren. Als hij zo dicht bij zichzelf blijft als in ‘Kerstdiner’ kan hij iedereen onder tafel schrijven.’ – Tzum
‘Ten aanzien van de wat filosofisch ingestelde literatuur kun je soms zeggen dat het een voetnoot bij Plato is. (…) De rode lijn in de meeste van de tien verhalen die samen de bundel ‘Een volstrekt nutteloos mens’ vormen, is de werkelijke, eenzame wereld tegenover de, in zijn geval, virtuele wereld die met anderen wordt gedeeld. (…) Het mooie aan dit veelbelovende debuut is, dat de auteur daarbij veel open laat. Alsof de lezer de man in de grot van Plato is, die zelf op ideeën komt en de plot (die er vaak niet echt is, of alleen wordt aangeduid) kan invullen.’ – Literair Nederland
Ze zitten slim in elkaar, de trieste en vooral boze hoopjes mens die Jori Stam in zijn verhalenbundel minutieus uittekent. – Nieuwe Revu
‘Een voltrekt nutteloos mens gaat over controle. Over zichzelf, maar ook over het lichaam van de ander. Dat lichaam van ‘de ander’ komt naar voren in verschillende gedaantes: als paardachtig meisje, als opgemaakte of in stukken gezaagde lijk, maar ook als begerenswaardig en daarom onbereikbaar jong meisje. (…) Die verhouding tot het lichaam van de ander verschilt van verhaal tot verhaal, en juist deze gevarieerdheid zorgt voor een gelaagdheid die de bundel het niveau van de gemiddelde literaire thriller doet ontstijgen.’ – Recensieweb
‘‘Een volstrekt nutteloos mens’ bevat vlijmscherpe verhalen over gefrustreerde personen.’ – Vogue
‘Debutant Jori Stam heeft een duidelijke voorkeur voor morbide verhalen, met een flinke saus absurditeit. (...) We zijn benieuwd wat Jori Stam ons in de toekomst zal brengen – interessante verhalen met fijne twists.’ – Cutting Edge
‘Zijn verhalen doen denken aan die van de grootmeester van het korte verhaal en de plottwist: Roald Dahl. Stam laat alledaagse passages binnen een paar zinnen veranderen in bizarre en gestoorde situaties. Door de lugubere plotwendingen is ieder verhaal een onvoorspelbare ontdekkingsreis in de zieke geest van personages.’ – Cleeft
‘[Stams verhalen] zijn levendige vertelsels, die ook zonder dialogen vlot lezen. Ze zijn op een humoristische manier enigszins zwartgallig, zonder sarcastisch of satirisch te worden.’ – Leestafel
‘Een interessant debuut van een jonge schrijver met een actueel thema dat beslist aandacht verdient.’ – Hebban
Een volstrekt nutteloos mens is een overtuigend debuut, met een krachtig, bijzonder eigen toon. - Dagblad van het Noorden
‘Ik heb ontzettend genoten van Een volstrekt nutteloos mens, en wil deze dan ook iedereen aanraden. Stap eens uit je comfortzone, probeer eens een verhalenbundel over de duistere kant van de mens en ontdek een bijzonder boek dat je nog lang bij zal blijven.’ – TessaHeitmeijer.com
'Het vereist lef om te debuteren met een verhalenbundel, en zowel de debutant als de uitgever moet dat lef kunnen opbrengen. Verhalenbundels verkopen namelijk niet, hoor je weleens – alsof uitgevers wel rijk worden van romandebuten (alsof uitgevers überhaupt rijk worden). Verhalenbundels worden in Nederland ook nog eens te vaak als een reeks vingeroefeningen gezien, een nauwelijks volwaardig medium, een opstapje naar de roman. Naargeestig en grappig, donker, maar net niet té donker, met twee à drie onvergetelijke verhalen.' – HP/ De Tijd